Recent Posts

joi, 6 noiembrie 2014

Ce definește o echipă de succes?

       Este sfârşit de martie, iar eu admir mirosul  primăverii în drumul meu spre liceu. Sunt profesor de istorie şi diriginte la clasa IX-a A, la un liceu din zona centrală a oraşului. În fiecare zi mă bucur de mirosul florilor de primăvară, situate în parcul din drumul meu spre liceu. Astăzi am ore de la 08:00 la 14:00. La prima pauză m-am dus în cancelarie pentru a mă bucura de o cafea bună alături de colega mea Maria, profesoară de geografie şi diriginta clasei IX-a B. În timp ce-mi savuram cafeaua îmi spune că a primit o ofertă de la Vila Alpin*** din Straja. 
     "Adrian, fii atent la oferta asta ce tocmai am primit-o pe e-mail. Vila Alpin*** din  Straja organizează tabere şcolare. Este vorba de Staţiunea Straja de lângă municipiul Lupeni din judeţul Hunedoara, situată la o altitudine de 1400 m deasupra mării, din cei 1 548 m ai munţilor Vâlcan din sectorul Sud-Vestic al Carpaţilor Meridionali. Mă gândeam să mergem cu clasele noastre în vacanţa de primăvară din perioada 11-19 aprilie. Văd că se pot organiza tot felul de activităţi şi drumeţii." - îmi spuse Maria, cu un uşor defect profesional.
    "Personalul staţiunii este numeros?" - o întreb.
    "Cred că da. De ce întrebi?" - mă întreabă Maria.
    "Mă gândeam să facem un team building la munte cu elevii noştri. Dacă tot sunt la început de liceu am putea să-i ajutăm să se împrietenească mai bine. Mă gândeam la tot felul de activităţi care să poată fi făcute de ei, sub formă de grupuri. Fiecare avem câte 25 de elevi în clasă, asta înseamnă 50 de elevi în total. Eu am 13 băieţi şi 12 fete în clasă iar tu ai 12 băieţi şi 13 fete în clasă. Am putea să-i împărţim în şase grupe a câte opt elevi, respectiv nouă, din ambele clase şi să facă diverse exerciţii care să ducă la consolidarea relaţiilor de prietenie între ei. Astfel am putea să-i învăţăm spiritul de echipă, loialitatea şi mai ales sinceritatea. Când ai oră cu ai tăi?" - o întreb pe Maria deja gândindu-mă cum să-mi conving elevii să participe toţi la această tabără.
   "Am de la 11:00 la 12:00. Vrei să le propun această tabără la munte? Hai să le dăm patru zile de gândire şi în funcţie de câţi doritori sunt decidem dacă mergem sau nu în această tabără." - îmi spuse Maria când tocmai îşi termină cafeaua şi ne pregăteam să revenim la clasele noastre. 
         Cum intru în clasa mea le spun elevilor:
     "Astăzi, la ora de istorie, ar trebui să vă predau lecţia despre lumea geto-dacilor, dar acum vom face ora de dirigenţie ce o aveam maine de la 13:00, iar mâine sunteţi liberi după ora 13:00. Vreau, ca în această oră, să vorbim despre termenul echipă. Ce înţelegeţi prin termenul echipă? Ce este o echipă? Cine face parte dintr-o echipă?"
        "O echipă sunt acei 11 oameni care întră pe teren la un meci de fotbal." - spuse un elev pasionat de fotbal.
     "O echipă sunt acele şase fete care joacă volei împotriva a alte şase fete." - spuse o elevă pasionată de volei.
       "O echipă sunt acei cinci băieţi care joacă baschet contra alţi cinci băieţi." - spuse alt elev.
    "O echipă sunt acele fete sau băieţi care reprezintă România, sau altă ţară, la concursurile internaţionale." - spuse altă elevă.
     "Toţi aveţi dreptate. Toate acestea sunt echipe. Dar vreau exemple din din viaţa voastră nu numai din sport. Când profesorii vă pun să face proiecte şi vă recomandă să lucraţi câte 2-3 elevi la un proiect, acei elevi formează o echipă? Chiar şi eu v-am rugat, de câteva ori, să faceţi proiecte la care să lucraţi în echipe de 2-3 elevi. Câteodată v-am lăsat să vă alegeţi membrii echipei, iar altă dată vi i-am impus eu. De ce? Care sunt caracteristicile unei echipe? Care este diferenţa dintre o echipă performantă şi una mai puţin performantă?" - i-am întrebat în timp ce îi priveam cu atenţie.  
     "O echipă performantă are un şef bun şi oameni care îl ascultă." - spuse elevul din spatele clasei.
     "O echipă performantă este acea echipă în care fiecare vine cu propriile idei şi apoi se alege cea mai bună." - a spus elevul care învaţă cel mai bine.
      "O echipă performantă este acea echipă care respectă un plan bine pus la punct." - completă eleva olimpică la matematică.
      "Toţi aveţi dreptate şi-mi place cum gândiţi. Vreau să-mi dovediţi, şi să vă dovediţi vouă înşivă, că sunteţi o echipă performantă indiferent de membrii din echipa voastră. Motiv pentru care am vorbit cu profesoara voastră de geografie, care este şi dirigintă la clasa a IX-a B, ca împreună cu clasa ei să facem o tabără la Straja, sub formă de team-building. Adică vreau să vă descoperiţi calităţile de şef de echipă în fiecare dintre voi. De când sunt dirigintele vostru v-am observat îndeajuns încât să pot spune că fiecare vă pricepeţi la ceva. Vreau să folosiţi acel ceva în avantajul vostru şi să deveniţi un bun şef de echipă. În acest team-building, ce-l vom face în această tabără, vom învăţa care sunt caracteristicile unui şef de echipă, ce defineşte o echipă de succes, cum se împart atribuţiile pentru ca echipa să obţină succes şi cum să vă dezvoltaţi spiritul de echipă şi încrederea reciprocă. Toate acestea le vom face în cadrul diferitelor activităţi din acest team-building ce-l vom face la Vila Alpin*** din  Straja în perioada 11-19 aprilie. Mâine vă dau mai multe detalii privind costul cazării, meselor şi a drumului până acolo. Ne vor însoţi profesorul de sport şi doamna psiholog a liceului pentru a vă ajuta să vă descoperiţi calităţile voastre de lider. Între timp anunţaţi-vă părinţii că veţi merge în această tabără la Straja." - mai apuc să spun înainte de a mă întrerupe soneria de sfârşit de oră.
     Peste o săptămână aveam confirmarea tuturor elevilor, atât ai mei cât şi ai Mariei, că vor participa la această tabără din Straja, aşa că a urmat stabilirea detaliilor organizatorice. Împreună cu Maria, profesorul de sport, doamna psiholog şi reprezentanţii vilei Alpin*** din Straja, am stabilit toate detaliile necesare bunei desfăşurări a acestui team building, astfel încât în ziua de 11 aprilie când am ajuns acolo toate erau organizate şi bine puse la punct.
     Cum la vila Alpin*** am ajuns în după amiaza zilei de 11 aprilie timpul ne-a permis doar să le facem elevilor un scurt instructaj cu ce au voie şi ce nu au voie să facă în această tabără, să stabilim împreună programul activităţilor şi să facem o plimbare de aproape o oră prin staţiune, urmând ca de a doua zi să respectăm întocmai programul zilnic ce prevede ca ziua să înceapă cu o perioadă de teorie, în care elevii să deprindă noţiuni teoretice de orientare geografică şi supravieţuire pe munte, noţiuni de istorie a teritoriului și noţiuni teoretice de îmbunătăţirea condiţiei fizice.
   În acest interval de timp psihologul liceului va avea o discuţie de maxim 20 de minute cu fiecare elev în care îi va explica cum poate să-şi valorifice propriul talent sau punctele forte. Toată această parte teoretică se va desfăşura în fiecare dimineaţă, timp de trei ore, după micul dejun. După masa de prânz va urma o perioadă de trei ore în care noţiunile teoretice vor fi puse în aplicare prin jocuri care dezvoltă formarea şi închegarea de echipe şi prin susţinerea elevilor de a-şi dezvolta capacităţile organizatorice şi dezvoltarea spiritului de echipă prin asumarea propriilor decizii, dar şi toleranţa faţă de ideile celorlalţi membrii ai echipei. După cină va urma un program de activităţi în înteriorul vilei Alpin***, de aproximativ o oră şi jumătate, în care jumătate dintre elevii se vor cunoaşte mai bine şi îşi vor dezvolta latura creativă şi decizională prin jocuri psihologice, sub îndrumarea doamnei psiholog a liceului, iar ceilalţi elevi vor învăţa cum să-şi dezvolte corpul cât mai armonios prin exerciţii fizice, sub atenta supraveghere a profesorului de sport. Aceste echipe se vor schimba în fiecare zi, respectiv echipele care într-o zi au realizat exerciţii fizice a doua zi va lua parte la jocurile psihologice ale doamnei psiholog.
   Ziua a II-a a început cu micul dejun, urmată de împărţirea elevilor în şase echipe, diferenţiindu-se în funcţie de culoarea banderolei de la mâna dreaptă: echipa verde compusă din două fete şi trei băieţi din clasa mea şi două fete şi doi băieţi din clasa Mariei şi condusă de mine, echipa roz compusă din două fete şi doi băieţi din clasa mea şi trei fete şi doi băieţi din clasa Mariei şi condusă de ea, echipa albă compusă din două fete şi doi băieţi din clasa mea şi două fete şi doi băieţi din clasa Mariei şi condusă de profesorul de sport, echipa portocalie compusă din două fete şi doi băieţi din clasa mea şi două fete şi doi băieţi din clasa Mariei şi condusă de doamna psiholog, echipa galbenă compusă din două fete şi doi băieţi din clasa mea şi două fete şi doi băieţi din clasa Mariei şi condusă de un reprezentant al vilei Alpin*** şi echipa albastră compusă din două fete şi doi băieţi din clasa mea şi două fete şi doi băieţi din clasa Mariei şi condusă de un alt reprezentant al vilei Alpin***. La partea de teorie reprezentanţii vilei Alpin*** au fost alături de noi şi în fiecare dimineaţă au avut circa 30 de minute pentru a ne vorbi atât despre obiectivele turistice din staţiunea Straja cât şi din preajma staţiunii, dar şi pericolele ce pot apărea în cazul unei expediţii, fără un însoţitor experimentat, pe munţii Vâlcan.
     După masa de prânz echipa verde condusă de mine, împreună cu echipa roz condusă de Maria, a putut experimenta senzaţia de a nu simţi pământul sub picioare în cadrul unei coborâri pe tiroliană. La coborârea pe tiroliană am beneficiat de instructaj specializat din partea unui reprezentant al vilei Alpin*** ce ne-a învățat cum să legăm și să asigurăm hamul de siguranţă astfel încât să putem coborî cu tiroliana în deplină siguranţă. Această probă ne-a învăţat să ne depăşim frica de înălțime dar şi curajul necesar de a merge mai departe atunci când nu mai simţim pământul sub picioare. Bineînţeles că majoritatea membrilor echipelor au dorit să încerce această senzaţie de cel puţin două ori aşa că am stat cel puţin o oră şi jumătate numai aici înainte de a încerca şi escaladarea unui perete vertical. După tiroliană, împreună cu echipa roz, am fost la proba de escaladare a unui perete de munte din stațiunea Straja. Astfel am învăţat să ne încredem în propriile puteri dar şi să ne ajutăm aproapele în momentele dificile. Această probă s-a desfășurat sub forma unui concurs între membrii celor două echipe deoarece băieţii şi fetele au vrut să-şi dovedească curajul şi forţa prin întreceri între parteneri de acelaşi sex dar şi de sex opus.
     Echipa albă condusă de profesorul de sport şi echipa galbenă condusă de un reprezentant al vilei Alpin*** au participat la proba de orientare în spaţiu cu elemente de orientare turistică cu drumeţie pe munţii din preajma staţiunii şi tehnici de supravieţuire pe munte unde membrii echipelor au învăţat să amenajeze un cort şi să facă un foc folosind materialele ce le găsesc la îndemână pe munții Vâlcan. Prin acest exerciţiu s-a dorit insuflarea capacităţii de analiză şi de luare a deciziilor propice în situaţii de stres. Totodată această probă a presupus și identificarea şi valorificarea plantelor medicinale, dar şi a plantelor de leac prin drumeţie. Scopul acestei probe a fost crearea unei legături de loialitate şi ajutor reciproc între membrii echipei, legături esenţiale supravieţuirii atât pe munte dar şi în viaţa de zi cu zi.
     Echipa portocalie condusă de doamna psiholog a liceului şi echipa albastră condusă de un reprezentant al vilei Alpin*** s-au bucurat de îndemânare în aer şi mersul pe sârmă prin care membrii echipelor au învăţat cum să-şi valorifice încrederea în propriile forţe dar şi importanţa spiritului de echipă. Câțiva membri din echipă aveau anumite fobii, iar proba de mers pe sârmă i-a învăţat cum să treacă peste acestea, în special cea de înălţime, În cadrul acestor probe loialitatea membrilor echipei, dar spiritul și de echipă sunt esenţiale.
    Ziua a III-a a început cu un curs teoretic despre canale energetice şi importanţa lor în ameliorarea bolilor şi afecţiunilor dar şi pentru regăsirea liniştii sufleteşti. Acest curs a fost ţinut de reprezentanţii vilei Alpin *** şi li s-au arătat elevilor diferite metode de a scăpa de stresul dinaintea lucrărilor, tezelor şi examenelor, dar şi a altor obstacole emoţionale ce vor fi întâlnite de aceştia de-a lungul vieţii. Li s-a explicat că un bun lider nu trebuie să fie stresat în faţa unei probleme la care nu se întrevede nici o soluţie la prima vedere, ci trebuie să rămână cât mai calm şi să caute soluția cât mai detaşat de problemă.
     După masa de prânz echipa mea şi a Mariei, respectiv echipele verde şi roz au avut parte de probele de orientare în spaţiu şi tehnici de supravieţuire pe munte. Echipele albă şi galbenă s-au distrat la probele de îndemânare în aer şi mersul pe sârmă, iar echipele portocalie şi albastră au luat parte la proba de coborâre cu tiroliana şi escaladarea peretelui de munte din staţiunea Straja.
     Seara s-a încheiat cu un foc de tabără şi cântece celebre cântate la chitară sau inventate de fiecare echipă.
     Ziua a IV-a a început cu un curs de geografie susţinut de Maria, în care elevilor le-a fost prezentată, din punct de vedere geografic, atât zona munţilor Vâlcan cât şi împrejurimile, incluzând şi munţii Orăştiei în acest curs.
      Apoi a continuat cu ultimele probe rămase pentru fiecare echipă, astfel: echipele verde şi roz au concurat la probele de îndemânare în aer şi proba pe sârmă, unde fiecare membru al acestor echipe şi-a depăşit atât frica de înălţime dar a şi dovedit curaj şi îndemânare pentru a duce aceste probe până la capăt. Echipele albă şi galbenă au coborât pe tiroliană şi au escaladat peretele muntelui din Straja, iar echipele portocalie şi albastră au învăţat să se orienteze în spaţiu şi să supravieţuiască pe munte folosind tehnicile predate atât de reprezentantul vilei Alpin*** cât şi de doamna psiholog a liceului.
    Seara s-a încheiat cu o cină tradiţională şi program folcloric în care elevii au fost iniţiaţi în dansurile tradiţionale româneşti.
      Ziua a V-a a început cu un curs de istorie în care le-am explicat elevilor importanţa dacilor pe aceste meleaguri, atât prin capitala statului dac reprezentată de cetatea Sarmisegetuza Regia, dar şi a celorlalte cinci fortăreţe dacice din munţii Orăştiei. De asemenea am ţinut să le menţionez câte ceva despre importanţa populaţiilor migratoare în dezvoltarea acestei ţări.
    După prânz am mers toate echipele în munţii Orăştiei unde, în incinta Complexului religios de la Sermisegetuza Regia din satul Grădiştea Muncelului, am organizat un Treasure Hunt în care am implicat toate cele şase echipe. Fiecărei echipe i s-a oferit un plic cu o întrebare din informaţiile predate la cursul de istorie de dimineaţă. Răspunsul la această întrebare le indica locul în care vor găsi următoarea întrebare dar şi indiciile necesare completării acestui treasure hunt. La această vânătoare elevii au fost nevoiţi să se descurce singuri, fără ajutor din partea conducătorilor de echipe. Astfel am observat cu fiecare echipă şi-a desemnat câte un căpitan, cum acesta se consulta cu ceilalţi membri ai echipei şi împreună căutau răspunsurile necesare completării acestei probe. Atunci am observat că majoritatea echipelor au deprins atât noţiunile teoretice cât şi practice despre ceea ce reprezintă o echipă. Toate echipele au fost câştigătoare la această probă.
    Seara a continuat cu o probă de recapitulare a informaţiilor teoretice acumulate în ultimele două zile.
     Ziua a VI-a a fost dedicată în exclusivitate distracţiei. După micul dejun a început Olimpiada Distracţiei, unde cele şase echipe s-au întrecut în diferite prode de aptitudini şi talente. Această olimpiadă a constat în zece probe în care fiecare echipă a avut de înfruntat diverse încercări, de la mersul piticului pe o anumită distanţă, scoaterea unor mere cu gura dintr-un vas cu apă şi parcurgerea unei anumite distanţe cu ele în gură, telefonul fără fir, până la vestita "roaba". La fiecare probă am putut observa închegarea relaţiilor din interiorul fiecărei echipe. Am putut observa că a dispărut concurenţa dintre elevii claselor paralele. Acum erau echipe formate din opt sau nouă elevi, dar acest lucru nu-i împiedica să se susţină reciproc. Liderul fiecărui grup le oferea de pe margine indicaţiile necesare. Stăpânirea de sine şi capacitatea de a analiza corect punctele tari şi punctele slabe ale fiecărui membru al echipei a definit un lider performant şi o echipă performantă. Diferenţa dintre o echipă de succes şi una mai slabă este dată nu numai de capacitatea liderului de a lua cele mai bune decizii în momentele oportune dar şi de capacitatea membrilor echipei de a analiza situaţia şi de a lua iniţiative în urma analizării oportunităţilor şi a riscurilor. Eu, Maria, profesorul de sport, doamna psiholog şi cei doi reprezentanţi ai vilei Alpin*** priveam de pe margine şi admiram modul în care, în această olimpiadă, liderii echipelor analizau riscurile şi oportunităţile fiecărei probe. La fiecare probă alegeam un alt lider de echipă astfel încât fiecare membru al echipei să-şi dezvolte capacităţile de lider, dar şi capacitatea de a oferi şi de a asculta un sfat bun, de ai îndruma, dar şi de ai urma pe alţii.
Cum scopul principal al acestei olimpiade, dar şi al acestui team building a fost definirea şi costruirea unor echipe de succes, la finalul acestei olimpiade am declarat toate echipele câştigătoare.
     Seara s-a încheiat cu decernarea premiilor şi a diplomelor de participare pentru fiecare probă în parte. Bineînţeles că am acordat premii "pentru cel mai curajos participant", "pentru cea mai curajoasă participantă", "pentru cel mai isteţ participant", "pentru cea mai isteaţă participantă" "pentru cel mai frumos participant" şi "pentru cea mai frumoasă participantă",
       Şi cum orice lucru frumos are un sfârşit aşa şi sfârşitul acestui team building a fost în dimineaţa zilei a VII-a când, după micul dejun, a trebuit să plecăm spre casă. Nu înainte de a le mulţumi reprezentanţilor vilei Alpin*** atât pentru călduroasa primire şi ospitalitate de care au dat dovadă, cât şi pentru implicarea în activităţile noastre. Ajutorul oferit atât pe parcursul probelor cât şi prin oferirea de informaţii preţioase, a fost vital atât pentru noi cât şi pentru buna desfăşurare a acestui team bulding. Dar cum noi nu suntem de ici, de colea ci tocmai de departe ne-am văzut nevoiţi să ne luăm la revedere de la gazdele noastre, dar nu înainte de a le promite că vom reveni şi în vacanţa de vară. Atunci sperăm că pentru mai mult de şapte zile.

Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2014!

0 comentarii: